Spis treści
Jak wpływa to na sprzedaż?
Coraz więcej Polaków porzuca tradycyjne komputery na rzecz urządzeń mobilnych. Z raportu mShopper 2.0, który na zlecenie Allegro i pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej wykonała firma Mobile Institute, wynika że 75% polskich internautów posiada urządzenia mobilne, 37% ogółu internautów robi zakupy mobilne, a 53% spośród wszystkich klientów e-commerce kupuje na swoich smartfonach i tabletach. M-commerce coraz bardziej się rozpowszechnia, natomiast zakupy dokonywane na komputerach PC i laptopach tracą na popularności. Dlatego też firmy, których strony nie dostosowują się do urządzeń mobilnych, tracą dużą szansę na zdobycie potencjalnych klientów, a co za tym idzie – szansę na wzrost sprzedaży. Co więcej, wielu klientów widząc podupadającą i technicznie źle dostosowaną stronę sklepu, odrzucają chęć dokonania zakupu.
Często jest to też powód, przez który klienci porzucają koszyki. Strona, która nie wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych sprawia, że klient jest zdezorientowany i nie jest w stanie dokończyć zakupów. To sytuacja kiedy tracimy klienta w kluczowym momencie, a w dodatku zniechęcony do marki prawdopodobnie nie wróci już do sklepu. Konsumenci nabywają produkty przez internet albo na urządzeniu, które akurat mają pod ręką, albo na tym, które jest dla nich najbardziej wygodne.
Dlaczego warto zainwestować w RWD?
Decydując się na prowadzenie e-sklepu w wersji mobilnej możliwe jest zastosowanie trzech technologii:
- aplikacji mobilnej,
- osobnej strony internetowej, kompatybilnej z urządzeniem mobilnym lub
- responsywnej strony sklepu internetowego.
Aplikacja mobilna
Pierwsza z nich nie wykorzystuje przeglądarki internetowej. Jednak należy pamiętać, że stworzenie aplikacji mobilnej wiąże się ze sporym kosztem, więc najbardziej opłaca się to dużym firmom.
Dedykowana wersja strony pod mobile
Kolejną opcją jest utworzenie osobnej strony internetowej, która byłaby kompatybilna z urządzeniami mobilnymi. Niestety takie rozwiązanie jest mało wygodne ze względu na konieczność odpowiedniego prowadzenia obu wersji stron, co z kolei zwiększa także koszty.
Wersja responsywna
Trzecia możliwość – wersja responsywana sklepu internetowego (RWD – Responsive Web Design) – jest w tej chwili najbardziej wiodącym trendem. Rozwiązanie to polega na automatycznym dostosowaniu się wyglądu strony do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta klient, bez względu na to, czy jest to komputer stacjonarny, laptop, tablet czy smartfon oraz z jakiego oprogramowania korzysta użytkownik.
Główną zaletą RWD jest duża dostępność strony, wygoda dla kupującego i przyjemność z robienia zakupów, ponieważ taka strona jest estetyczna i graficznie przyjazna dla oka. Ponadto responsywność wskazuje na nowoczesność firmy i śledzenie trendów, gdyż liczba użytkowników mobilnych cały czas wzrasta.
SEO sklepu a wersja mobilna
Wszystkie e-firmy dobrze wiedzą, że w 2015 roku firma Google zmieniła zasady wyświetlania witryn w przeglądarkach www i mobile. Zgodnie z koncepcją o groźnie brzmiącej nazwie Mobilegeddon – od 21 kwietnia 2015 roku wszystkie strony muszą być user-friendly. Konkretnie mówiąc, witryny zgodnie z zasadami RWD (Responsive Web Design) mają być dostosowane do urządzeń mobilnych. W przeciwnym wypadku dana strona notuje automatycznie niższe miejsce w rankingu stron mobilnych. Co oczywiście przekłada się na miejsce w ogólnym rankingu stron w przeglądarce. Nikomu chyba specjalnie nie trzeba tłumaczyć co oznacza dobre miejsce w SERP (Search Engine Results Page) – to po prostu miejsce w wynikach wyszukiwania. Przypomnijmy, roboty Google analizują na bieżąco wszystkie strony internetowe. Weryfikują precyzyjnie budowę, zawartość (kontent), oceniają wartość funkcjonalną takiej strony dla użytkowników. Ważna jest oczywiście struktura i budowa strony, struktura linku, kontent jaki prezentujemy, słowa kluczowe, prędkość z jaką otwiera się witryna w przeglądarce, funkcjonalność dla naszych użytkowników.
Google oczekuje wersji mobilnej
Google przyznał, że konsekwentnie, od drugiego kwartału 2016 roku, wprowadzane będą zmiany w algorytmie pod kątem oceny jakości strony i spełnienia odpowiednich wymogów technicznych. I tak się właśnie dzieje. Założenie brzmi mniej więcej tak: jeżeli witryna internetowa nie jest poprawnie przygotowana technicznie i nie jest zoptymalizowana do wersji mobilnej, w uśrednionym wyniku algorytmu wyszukiwarki na te same zapytania Google wyświetla na wyższych pozycjach inne strony. Na przykład naszej konkurencji. Oczywiście, przeglądarka nie kieruje się emocjami, nie zna naszej konkurencji. Według źródeł, każdego roku wyszukiwarka Google wprowadza ok. 500 uaktualnień w algorytmie odpowiedzialnym za serwowanie precyzyjnych i dopasowanych rezultatów wyszukiwania. Niektóre update’y algorytmu dotyczą tylko sposobu prezentowania listy wyników wyszukiwania. Inne wpływają na pozycje osiągane przez poszczególne witryny. O tym, na których miejscach wyświetlane są strony w wyszukiwarce Google decyduje ponad 200 czynników rankingowych. Podstawowe kryteria, które maja wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania możemy podzielić na 2 grupy: czynniki związane z treścią na stronie i jej działaniem, czynniki związane z popularnością strony w Internecie.
Przewodnik Google dla witryn mobilnych
Algorytm Google widzi po prostu strony, które spełniają wszystkie wymogi i są poprawnie wyświetlane na smartfonach, tabletach. Można więc w pewnym sensie powiedzieć, że strona przygotowana z wymogami Google, jest przez przeglądarkę premiowana. Nie warto zastanawiać się nad potrzebą i ewentualną modyfikacją naszej strony zgodnie z wymaganiami Google. To tendencja, która jest i będzie kontynuowana. Jeżeli ktoś nie jest pewien, czy witryna spełnia wymagania Google, proponujemy weryfikację. Poprawność działania strony można sprawdzić w ramach testu zgodności strony z urządzeniami mobilnymi. Test dostępny jest dla wszystkich pod linkiem: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/. W przypadku komunikatu negatywnego, polecamy skorzystanie z aktualizowanego na bieżąco Przewodnika Google dla webmasterów witryn mobilnych, który opisuje tworzenie i optymalizowanie witryn pod kątem urządzeń mobilnych.
Z całą pewnością warto zajrzeć na strony Google. Podane są tam dokładnie wszystkie kryteria, jakie wpływają na finalną ocenę (weryfikację) naszej witryny w trakcie procesu wyszukiwania w przeglądarce. Konieczne jest zwrócenie uwagi, albo od razu optymalizacja takich aspektów, jak: aktualizacja treści na stronie, krótkie opisy produktów, tagi pod zdjęciami, kontent tekstowy, grafika, video. Warto pamiętać o magicznym Page Rank – to jeden z pierwszych algorytmów Google, który analizuje linki między stronami, by ocenić ich trafność. Przy pozycjonowaniu pamiętajmy o linkowaniu. Systematyczne pozyskiwanie dobrej jakości linków gwarantuje dobre efekty SEO. Najlepszym źródłem odnośników są strony zapleczowe, strony o tematyce zbliżonej do strony pozycjonowanej oraz sprawdzone (skuteczne i efektywne) fora internetowe. Cały czas dobre efekty daje umieszczanie wpisów w dedykowanych katalogach. I jeszcze małe przypomnienie: wszystkie działania będą nieefektywne, jeżeli nasza strona nie będzie w swej formule dostosowana do urządzeń mobilnych. Najlepszym narzędziem do sprawdzenia czy strona jest dostosowana dla użytkowników korzystających ze smartfona czy tabletu jest test zgodności z urządzeniami mobilnymi.