Wszyscy wiemy co to jest projekt. Ale jak skutecznie zarządzać projektem, aby realizowany był efektywnie, zgodnie z zamierzeniami? Modne jest teraz pojęcie Project Management. Zarządzanie projektem to, zgodnie z teorią, zbiór skoordynowanych czynności realizowanych w celu osiągnięcia wyznaczonych celów projektu w określonym czasie. Cały proces obejmuje między innymi planowanie i tworzenie harmonogramów oraz realizację i kontrolę zadań potrzebnych do osiągnięcia tych celów. Według serwisu Omec.pl, elementami wspierającymi zarządzanie projektami, niezależnie od ich wielkości, są takie elementy, jak:
- Podstawy podejścia projektowego– czyli najistotniejsze informacje o pracy projektowej i charakterystyka przedsięwzięć projektowych, pozwalająca lepiej rozumieć na czym polegają i jak się z nimi obchodzić w sposób efektywny, również jak nimi efektywnie zarządzać z punktu widzenia szefów organizacji.
- Dobre praktyki zarządzania projektami – stanowiące kompendium wiedzy i umiejętności. Zbiory Dobrych Praktyk zawierają szczegółowe praktyczne porady i wskazówki dla kierownika projektu dotyczące wykonywanych przez niego działań oraz użytych technik. D
- Metodyki zarządzania projektami – podające gotowe, sprawdzone w wielu przedsięwzięciach, procedury działania . Metodyki ułatwiają organizowanie, planowanie i realizację projektów oraz pomagają dostosować procesy biznesowe w przedsiębiorstwie w taki sposób, aby wspierały one realizowanie projektów.
- Narzędzia – usprawniające realizację najistotniejszych czynności kierujących projektami. Dobrze dobrane i poznane narzędzia pozwalają w efektywny sposób pracować z tabelami, raportami, harmonogramem i wszelkimi innymi dokumentami, jak również pozwalają poprawić komunikację w zespole projektowym
Jakie narzędzia wybrać?
Chciałem skupić się w tym momencie na jednym aspekcie, narzędziach usprawniających komunikację projektową. Według słynnego The Chaos Manifesto, tylko 32 proc. projektów kończy się sukcesem (na czas, zgodnie z budżetem i wymaganiami). Około 44 proc. projektów kończy się po walce z problemami (spóźnione, przekroczone koszty, nie spełnione wymagania). A mniej więcej 24 proc. kończy się porażką (zostają zawieszone w trakcie realizacji lub dostarczone, ale ostatecznie nie są wdrażane). Jedną z przyczyn porażek jest źle działająca komunikacja projektowa. Jakie więc narzędzia mogą usprawnić komunikację projektową? Oto kilka przykładowych, funkcjonalnych narzędzi.
Slack (http://slack.com) – popularny program służący do zarządzania projektami i komunikacją w zespole. Program intuicyjny, usprawniający komunikację, posiadający liczne integracje z innymi programami (Asana, Dropbox, Mailchimp, Trello, Zendesk itp.). Wersja podstawowa jest darmowa. Jeżeli chcemy zarządzać nielimitowaną ilością wiadomości i integracji – ceny zaczynają się od 6,67$ osoba/miesiąc.
Basecamp (http://basecamp.com) – jeden z najbardziej powszechnie używanych programów do zarządzania projektowego. W aktualnej, nowej wersji podzielono aplikację na tablice, dzięki którym możemy śledzić różnorodne elementy: czat, tablicę wiadomości, listę zadań, terminy, pliki i przypomnienia. W nowej wersji usprawniono komunikację, co sprawia, że Basecamp jest naprawdę jednym z ciekawszych programów do zarządzania projektami w zespole. Wersja podstawowa dostępna jest bezpłatnie.
Asana (http://asana.com) – świetne narzędzie dla tych, którzy szukają czegoś mało skomplikowanego, pozwalającego w kompleksowy sposób zarządzać projektami. Asana skierowana jest raczej dla zespołów, niż jednostkowych użytkowników. Główną funkcjonalnością aplikacji jest możliwość tworzenia projektów składających się z zadań. Zadaniom w wygodny sposób możemy wyznaczać daty, przydzielać osoby, dołączać pliki i komunikować się z innymi osobami na zasadzie komentarzy. Aplikacja jest bardzo przejrzysta przez podział na projekty i zadania oraz główne menu składające się z: list, konwersacji, kalendarza, podglądu postępów oraz plików. Wersja do 15 użytkowników jest dostępna bezpłatnie.