Wydawać by się mogło, że w dobie reklam internetowych marketing szeptany stracił na wartości. Czasem jednak okazuje się, że ten sposób reklamy jest bardziej skuteczny niż pozostałe rozwiązania. Czym dokładnie jest marketing szeptany i czy nadal warto inwestować w tę formę promocji? O tym dzisiejszy artykuł.
Czym jest marketing szeptany?
Co to jest tzw. “szeptanka”? Najprostsza definicja marketingu szeptanego to taka, w którym określony on jest jako promowanie marki przy pomocy wszelkich treści np. komentarzy czy recenzji w Internecie lub za pośrednictwem opowieści. Działania marketingu szeptanego mogą odbywać się jawnie, dzięki ambasadorowi marki, ale również poprzez fikcyjne konta tworzone specjalnie na potrzeby działań reklamowych prowadzonych np. przez agencję. To, co ma zapoczątkować buzz marketing ma wywołać pozytywny odbiór konsumentów, rozpocząć rozmowę/dyskusję na temat produktu lub usługi, która przyniesie pozytywne opinie. Odpowiednio prowadzone działania mogą przynieść naprawdę sporo dobrego.
Co daje marketing szeptany?
Konsumenci są bardziej związani emocjonalnie z firmą, gdy czują, że są słuchani przez firmę. Dlatego wiele firm zatrudnia przedstawicieli handlowych, którzy omawiają swoje produkty i usługi z konsumentami osobiście lub za pośrednictwem linii zwrotnej. Ten rodzaj interakcji, jak również wydarzenia promocyjne, mogą stymulować rozmowy o produkcie firmy. Tak samo jak zaufanie do naszych bliskich – to właśnie oni powiedzą nam czy produkt jest dobry i czy jest wart polecenia.
Kiedy wiele osób rekomenduje nam dany produkt jesteśmy w stanie uwierzyć w to, że jest on dobry. Mając do wyboru kilka aparatów do wyboru, skłonimy się ku temu, który poleca nam większa liczba osób czy znajomy niż ten aparat, który widzieliśmy w reklamie. Warto również zwrócić uwagę, że marketing szeptany oraz marketing treści generowanych przez użytkownika są ze sobą bardzo powiązane. Te drugie są dobrowolnie tworzone przez codziennych konsumentów przez np. recenzje, a to jeden ze sposobów rozpowszechniania marketingu szeptanego. Gdy potencjalni klienci czytają recenzje buduje się w nich zaufanie dzięki temu, że zweryfikowany klient oferuje swoje poparcie dla twojej marki.
Czego unikać w marketingu szeptanym?
Pamiętaj, że każde działanie ma swoje granice. Sukces w marketingu szeptanym osiągniesz tylko wtedy, jeśli reklamy będą subtelne i nienachalne oraz będą odnosić się do konkretnej grupy odbiorczej. Nie zakładaj nowych wątków na forach i linkuj wprost do danego tematu. Twój cel w zakresie działań musi być jasno określony, a działania nie powinny być chaotyczne. Wszystko dokładniej zorganizuj i przemyśl, pamiętaj również, by dostarczać wysokiej jakości treść, a nie nienaturalny content z niepełnymi danymi. Marketing szeptany dużo daje ale i wymaga prawdziwego i znaczącego zaangażowania klienta w grupy docelowe. Przeprowadzaj działania zgodnie z etyką i pamiętaj, by zachować granice, a odpowiednio użyte narzędzie zbuduje nie tylko pozytywny wizerunek marki, ale również wesprze działania sprzedażowe, docierając do potencjalnych klientów.
To prawda, że takie działania są skuteczne, ale tylko wówczas, gdy są przemyślane. Nie może być tu mowy o chaotyczności, źle przygotowanych treściach czy złym doborze miejsc, w których te treści są publikowane. Dlatego w mojej ocenie najlepszą opcją jest współpraca z agencją, która wie jak prowadzić takie działania. Na rynku mam sporo agencji , które bazują na wieloletnim doświadczeniu i wiedzy. Kampanie są przemyślane, a to ważne.