Sklep internetowy to zazwyczaj bardziej rozbudowany i skomplikowany projekt niż zwykła witryna www. To także znacznie wyższe koszty realizacji zlecenia. Dlatego ważne jest, by dobrze wybrać wykonawcę, który pozwoli Ci bezboleśnie wejść do świata e-commerce z funkcjonalnym sklepem.
Spotkanie pierwszym krokiem do sukcesu
Na początek trzeba wyselekcjonować kilka agencji czy też software house, które potencjalnie nadają się na wykonawcę. Warto się z nimi spotkać, by omówić swoje potrzeby i oczekiwania wobec sklepu. Jeden briefing znacząco przyspiesza wybór i ułatwia wskazanie najlepszej oferty. Nic przecież nie zastąpi pełnoprawnej rozmowy.
Następnie, na podstawie specyfikacji przygotowanej w oparciu o rozmowę z agencjami i własne oczekiwania, powinniśmy dostać wycenę. Specyfikacja określa technikalia sklepu internetowego, ale także czas wykonania czy poszczególne etapy pracy. To bardzo ważne elementy, które w ostatecznym rozrachunku decydują o zadowoleniu ze zlecenia. W specyfikacji powinny zostać zawarte wszystkie najważniejsze funkcje, jakie mają znaleźć się w sklepie – takie elementy muszą zostać wskazane i wycenione jeszcze przed startem prac developerskich czy graficznych.
Na pewno dla większości cena jest bardzo ważnym czynnikiem w procesie decyzyjnym. Otrzymana wycena pozwala jeszcze bardziej ograniczyć liczbę potencjalnych wykonawców i skrócić czas podejmowania decyzji.
Oprogramowanie sprzedażowe
W trakcie spotkania warto rozmawiać z agencjami także o proponowanych rozwiązaniach sprzedażowych. Każdy software house ma swoje preferencje – dla jednych będzie to Magento, dla innych Shoper, a jeszcze dla innych Drupal Commerce. Dobrze byłoby zapoznać się z podstawowymi funkcjonalnościami czy zaletami tych platform jeszcze przed spotkaniem i mieć wyrobione zdanie na ich temat. Koniec końców dalsza administracja czy też rozwój sklepu jest w dużej mierze uzależniony od zaimplementowanego oprogramowania.
Co robili do tej pory?
W wyborze wykonawcy należy także kierować się portfolio. Jakie sklepy do tej pory stworzyła dane agencja? Z kim współpracował dany software house? Odpowiedź na oba te pytania jest bardzo ważna.
Dzięki odpowiedzi na pierwsze z nich, jesteśmy w stanie sprawdzić dotychczasowe realizacje i porównać ich funkcjonalności z naszymi wymaganiami. Możemy przetestować nawigację w sklepie czy też ocenić projekt graficzny.
Druga odpowiedź pomoże nam określić, czy dany wykonawca budował już sklep dla firmy z podobnej do naszej branży. Jeśli tak, to z pewnością może to doświadczenie wykorzystać także przy naszym sklepie i zaproponować rozwiązania, które sprawdziły się w tamtym przypadku.
Najważniejsi są jednak ludzie, bo przecież to z nimi będziesz współpracował przy budowie sklepu. Jak wygląda kontakt? Jak szybko project manager odpisuje na maile? Czy podczas spotkania potencjalni wykonawcy byli konkretni i nastawieni na Twoje dobro czy tylko na zysk? Ważne, by ten kontakt był dobry i naturalny. Musisz pamiętać o tym, że agencja powinna opiekować się sklepem także na długo po jego stworzeniu i pomagać w różnych kwestiach administracyjnych czy zabezpieczeniach. Dlatego warto wybrać tę, z którą kontakt jest łatwy i przyjemny.
Budowa sklepu internetowego – o czym pamiętać?
Prowadzenie sklepu internetowego to temat, którym interesuje się coraz większa grupa osób. E-commerce może być doskonałym sposobem na życie i realizację planów prywatnych i zawodowych. Co należy wziąć pod uwagę startując z budową sklepu, czy możemy to zrobić samodzielnie czy też lepiej skorzystać z pomocy specjalistów?
Pomysł i analiza rynku
Zakładam, że masz gotowy pomysł. Wiesz dokładnie co chcesz sprzedawać, jakie produkty i usługi zainteresują Twoich odbiorców. Mimo wszystko, warto przeprowadzić gruntowną analizę potencjału rynku i konkurencji. Może się okazać, że faktycznie wstrzelimy się w niszę, dzięki której zarobimy miliony. Ale może się okazać, że w ostatnich latach po nieudanej sprzedaży interesującego nas asortymentu, upadło już wiele podmiotów e-commerce. Analiza pomoże nam w weryfikacji i urealnieniu biznesplanu, odpowiedzi na podstawowe pytania. Musimy ocenić zapotrzebowanie rynku na nasze usługi i produkty, sprawdzić portfolio i ceny konkurentów. Warto trzymać rękę na pulsie i oszacować perspektywy rynku na najbliższe miesiące czy lata.
Już na początkowym etapie działania musimy oszacować potencjał i skalę działania. Potrzebna będzie inna platforma i funkcjonalności w przypadku działania na rynku lokalnym, zupełnie inny system zda egzamin w przypadku planowanej ekspansji na rynkach globalnych. Odsetek klientów e-commerce w Unii Europejskiej wynosi średnio 55 procent, w Polsce około 39 procent. Rynek jest więc wciąż na fali wzrostowej i daleko nam do dojrzałości. To wielka szansa dla podmiotów, które chcą w e-commerce zaistnieć. Wiele polskich e-sklepów chce zaistnieć z ofertą na rynkach zagranicznych. Jest to do zrobienia, pod warunkiem, że przestrzegamy kilku zasad:
- strona w języku danego kraju,
- regulamin uwzględniający przepisy i normy np. bezpłatne zwroty w danym kraju.
Domena, hosting, platforma
Do zbudowania sklepu internetowego potrzebować będziemy domeny (adresu internetowego), hostingu i platformy IT. Decyzja czy skorzystamy z oprogramowania bezpłatnego, stworzonego przez nas we własnym zakresie czy skorzystamy z usług profesjonalnego softwarehouse, zależy od potencjału i skali działania. Do wyboru mamy kilka opcji. Po pierwsze stworzenie oprogramowania dedykowanego, tworzonego od podstaw, zgodnie z naszymi wytycznymi i założeniami. Rozwiązanie profesjonalne, ale wymagające czasu i potencjalnie, sporych nakładów finansowych, zwłaszcza w przypadku platformy przeznaczonej na przykład na rynek globalny (różne wersje językowe). Kolejna opcja to model SaaS – korzystasz z oprogramowania, dostępnej gamy produktów i usług w ramach płaconego co miesiąc abonamentu. Rozwiązanie optymalne cenowo, pozwalające na świadczenie profesjonalnych usług e-commerce. Inną opcją jest wdrożenie e-sklepu w modelu Open Source, zakup licencji lub skorzystanie z licencji bezpłatnej (opcja bezpłatna wiąże się z regułą z ograniczoną liczbą funkcjonalności). Na rynku dostępne są gotowe, profesjonalne rozwiązania: Prestashop (https://www.prestashop.com/pl/), Magento (https://magento.com/), Shopify (https://www.shopify.com) czy polski Shoper (https://www.shoper.pl).
System płatności, wybór partnera
Ważną kwestią w zakresie tworzenia e-sklepu jest integracja systemu płatności i wybór odpowiedniego partnera. Najpopularniejszą formą płatności online są karty płatnicze i ePrzelewy, czyli szybkie bezpośrednie przelewy internetowe. W chwili obecnej liczba posiadaczy kart, które mogą być wykorzystane w internecie jest mniej więcej taka sama jak liczba osób mogących wykonać ePrzelew (posiadacze rachunków bankowych w bankach oferujących przelewy bezpośrednie). Warto przeanalizować listę firm oferujących płatności online biorąc pod uwagę ich markę, renomę, komentarze i opinie w Internecie. Najważniejszym czynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę to:
- prowizja za opłaty,
- dostępne opcje techniczne,
- czas integracji, obsługa reklamacyjna (czas reakcji na nasze zapytania).
Przykładowe firmy oferujące płatności online w Polsce, to: PayPal , PayU , DotPay , Przelewy24 , PayLane .
W Polsce obowiązuje ustawa regulująca zapisy niezamieszczone na stronie e-sklepu: prawo do odstąpienia od umowy, informacje o dostępnych metodach płatności i terminie zapłaty, struktura procesu zakupowego (formularz zamówienia, forma płatności). Warto pamiętać, że naszym lojalnym klientem będzie osoba, której oferujemy jasne, proste i przejrzyste zasady współpracy.
Co się sprzedaje?
Przy ocenie potencjału rynku, warto pamiętać o tym jakie artykuły najczęściej kupują w sieci Polacy. Według Ceneo, są to: ubrania (13 proc.), buty (7 proc.), książki (7 proc.) , telefony (5 proc.), komputery i sprzęt RTV/AGD (2 proc.). Najważniejszym czynnikiem dla polskiego klienta e-sklepu czy m-sklepu jest cena. Ale są też inne czynniki: wiarygodność i reputacja e-sklepu, koszt i czas dostaw, możliwość odbioru w punkcie stacjonarnym a nawet marka firmy kurierskiej, która ma nam dostarczyć towar.