Trendy w e-commerce. Poznaj przyszłość branży w Polsce

trendy w ecommerce

E-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi handlu na świecie. Coraz chętniej w Polsce klienci dokonują zakupów przez internet, a co za tym idzie napędzany jest rozwój różnego rodzaju rozwiązań usprawniających sprzedaż internetową. W internecie wszystko zmienia się dość dynamicznie dlatego tak ważne jest aby nadążać za zmieniającymi się trendami, by zwyczajnie nie stracić klientów.

Aktualne trendy w e-commerce

W tym roku spektakularnych nowości być nie powinno, raczej rozwijane będą te pomysły, który debiutowały lub zdobywały popularność w roku poprzednim.

Personalizacja

Będzie z pewnością dominującym czynnikiem w sprzedaży przez internet.
Kluczowe będą sugestie zakupów, na bazie historii zakupów, wcześniej odwiedzanych stron, lokalizacji czy trendów w internecie.

Social Media

Poprzez dorastające pokolenie, wychowane wraz z mediami społecznościowymi, tworzy się nowa grupa docelowa. Marki, których target stanowić będzie właśnie to środowisko, powinna wykorzystać ten kanał w 100 procentach, a jak wiadomo sam facebook czy instagram udostepniają wiele dodatkowych opcji sprzedażowych. Social media będzie również czymś co zbliża i zaciera pewne granice między sklepem i klientem przez co możemy liczyć na większe zaufanie klientów. Social media to również darmowa promocja w przypadku udostępniania produktów czy ciekawych promocji przez użytkowników. Większą uwagę z pewnością warto będzie zwrócić na instagram, który dodał kilka ciekawych funkcji prezentacji produktów i wygodnego przejścia od razu do podstrony z oglądanym produktem. Bez wątpienia w najbliższym roku Social Media odegrają jeszcze większą rolę w promocji i sprzedaży internetowej

Rzeczywistość rozszerzona

Czyli połączenie tego co widzimy w rzeczywistości z nakładka cyfrową. W sklepach internetowych przydatne będzie z pewnością ze względu na możliwość sprawdzenia jeszcze przed zakupem jak dana rzecz będzie wyglądać u nas w domu. Takie rzeczy jaki meble bez problemu za pomocą telefonu sprawdzimy jak pasują do reszty wystroju. Oszczędzi to masę czasu oraz kosztów. To duży i znaczący skok technologiczny w handlu internetowym. Ta technologia nie jest jeszcze tak powszechna, lecz warto zwrócić na nią uwagę w tym roku, ponieważ już teraz można zaobserwować stopniowy wzrost wdrożeń w e-commerce.

Zdjęcia produktów

To co powinno być bardziej zauważalne w sklepach internetowych to przykładanie jeszcze większej wagi do jakości i możliwości prezentacji produktów. Jedną szybko rozwijających się funkcjonalności są zdjęcia 360 stopni. W tym przypadku klient ma możliwość obejrzenie produktu dookoła bez klikania w różne zdjęcia. Jest to wygodne oraz bardziej wiarygodne i dodatkowo nowoczesne podejście do sprzedaży za co możemy dostać dodatkowe punkty u potencjalnego klienta.

Jeszcze więcej video

To co już jest prawie standardem obecnie, prawdopodobnie przekona resztę marek do aktywniejszego działania i zwróceniu się ku promocji za pomocą video, czy to na mediach społecznościowych czy na stronach sklepów. Nie będą również obce filmiki udostępniane za pomocą stories czy snapchata.

Sztuczna inteligencja

Boty stają się coraz mądrzejsze, dlatego bardzo możliwe, że niedługo coraz więcej firm zacznie inwestować w ten sposób komunikacji. Z pewnością takie rozwiązanie zautomatyzuj obsługę klienta oraz pozwoli na zaoszczędzenie pieniędzy na obsługę zwłaszcza przy obsłudze czatów komunikacyjnych.

Lepszy content

Coraz więcej marek będzie używać treści dla dobrego odróżnienia się od konkurencji.
Nowy rok będzie obfitował w wysokiej jakości treści w celu odróżnienia się od konkurencji i wyrobienia pozycji eksperta.

Wersje mobilne

Przez wymuszenie google co do lepszego indeksowania stron starannie przystosowanych do urządzeń mobilnych, wzrośnie liczba stron mobilnych co przy wzroście wyszukiwań ze smartfonów wpłynie na wzrost sprzedaży u tych którzy zainteresowali i przystosowali swoją stronę pod mobile.

Dostawy tego samego dnia

Klienci stają się coraz bardziej wymagający. Dlatego obowiązkiem właściciela sklepu internetowego jest sprostać tym zadaniom i przyspieszać i usprawniać możliwe jak najbardziej cały ten proces. To co będzie promowane w tym roku to dostarczenie produktu jeszcze tego samego dnia. Prawdopodobnie sklepy oferujące taką możliwość wyróżnią się na tle konkurencji i tym samym zwiększą sprzedaż.

Omnichanel

Strategia omnichannel będzie się w tym roku z pewnością się umacniać, a właściciele sklepów internetowych możliwości odbioru swoich produktów. Dodane mogą zostać takie miejsca jak stacje paliwowe, parcel shopy, sklepy spożywcze oraz tradycyjne sklepy, które przykładowo pewne towary oferują tylko w internecie. Wszystko po to żeby maksymalnie ułatwić odbiór przesyłki.

Przyszlość commerce w Polsce

Systemy wspierające e-commerce

E-commerce to sektor cieszący się coraz większą popularnością, generujący z roku na rok coraz większe przychody finansowe. W dobie rozwoju technologii, rosnącej penetracji Internetu i kanałów mobile – coraz więcej użytkowników dokonuje zakupów online. Z drugiej strony, rynek e-sklepów jest coraz bardziej konkurencyjny. Aby zwiększyć efektywność e-sklepu warto wdrożyć systemy wspierające sprzedaż i rozwój naszego e-sklepu.

Na globalnym, europejskim czy lokalnym rynku e-commerce dostępna jest cała masa systemów e-commerce. Możemy je podzielić na dwie podstawowe kategorie:

  • systemy supportujące sprzedaż i marketing (włączając także systemy analityczne)
  • systemy stricte technologiczne (dedykowane oprogramowanie, platformy IT, systemy analityki biznesowej, porównywarki cenowe).

Na każdym kroku e-biznes wspierany jest przez aplikacje webowe oraz mobilne, które umożliwiają dostęp do zasobów oraz wymianę informacji.

Jak mierzyć efektywność?

Zacznijmy od marketingu i sprzedaży, a dokładnie pomiarze efektywności. Podstawowym narzędziem do analizy efektywności naszych działań jest Google Analytics. Nieodzowny system dla każdego e-komersiaka. Google Analytics oferuje nieocenione, bezpłatne funkcjonalności: analiza ruchu na stronie (www, mobile), monitoring zachowania użytkownika i jego ścieżki zakupowej, przyczyny porzucenia koszyka zakupowego, analiza efektywności działań marketingowych, SEO. Warto skorzystać z polskich narzędzi, takich jak Sotrender czy Brand24. Sotrender to narzędzie, które oferuje analitykę profili na Facebooku, YouTube i Twitterze. Aplikacja interpretuje analizowane dane i udziela porad, dzięki którym zwiększysz swoją efektywność w social media. Mierzone wskaźniki: zasięg, zaangażowanie, efektywność poszczególnych komunikatów. Brand24 pozwala na monitorowanie wzmianek o firmie Internecie: forach dyskusyjnych, blogach, serwisach branżowych, newsach, komunikacji PR, wiadomościach, Social Media.

Nie zapomnij o automatyzacji

Wsparciu sprzedaży i marketingu w e-commerce służą także konkretnie systemy z kategorii marketing automation. Przykładem takiego systemu może być MrTarget. System umożliwia między innymi: integrację wielu kanałów on-line w czasie rzeczywistym (SEM, Social Media, E-mail marketing), koordynację płatności programów efektywnościowych dla sklepów on-line (modelowanie atrybucji konwersji). Dzięki procesowi automatyzacji  jesteśmy w stanie precyzyjnie docierać do osób zainteresowanych ofertą naszego e-sklepu, ze spersonalizowanym komunikatem i odpowiednio dostosowaną ofertą handlową. Marketing automation pomaga także w szybkim czasie wyeliminować ewentualne błędy i poprawić konwersję koszyka zakupowego (wzrost wartości transakcji). Kolejny przykładowy system, SALESmanago Marketing Automation zapewnia proste w obsłudze rozwiązania, które na nowo definiują sposób wykorzystywania tradycyjnych narzędzi marketingowych. System pozwala na integrację działań multichannel: wysyłkę predefiniowanych ofert marketingowych, automatycznie personalizowane SMSy, aplikacje mobilne z dynamicznie dopasowanymi treściami i powiadomieniami, call center i systemy sprzedaży bezpośredniej. Systemy z kategorii marketing automation pozwalają na zaawansowaną analizę i przetwarzanie danych z kilku żródeł (CRM, ERP) na podstawie takich wskaźników, jak: wartość zakupu, data transakcji, częstotliwość wizyty na stronie.

Wykorzystaj platformę CRM, ERP

Wspomniałem powyżej o wspierających e-commerce platformach IT. Do kategorii tej zaliczyć można między innymi systemy CRM (Customer Relationship Management). Oprogramowanie CRM to technologia wspomagająca zarządzanie relacjami z klientami. Tego typu system umożliwia gromadzenie informacji o klientach, partnerach, dostawcach. Dzięki takiemu rozwiązaniu w łatwy sposób można sprawdzić historię klienta, zarządzać korespondencją, zwiększyć konwersję leadów sprzedażowych, zorganizować pracę handlowców. Przykładowe systemy dostępne na polskim rynku, to: GoNetCRM, GetBase, AuraBusiness, Comarch.

Odrębna kategoria to platformy ERP. Systemy informatyczne ERP (Enterprise Resource Planning – czyli Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa) to informatyczne systemy aplikacji, które pozwalają zintegrować wszystkie procesy zachodzące w e-firmie. Systemy klasy ERP umożliwiają optymalizację pracy i efektywność działania: zarządzanie zasobami ludzkimi, logistyka, stany magazynowe, łańcuch dostaw, kontakty z producentami. Tego typu zaawansowane systemy oferują między innymi: Asseco, Comarch. To systemy przeznaczone raczej dla e-sklepów działających na wielką skalę, generujących wielkie obroty finansowe.

Wybór odpowiedniego systemu dla naszego sklepu zależny jest od wielu czynników: wielkości sprzedaży, wskaźników KPI (cele do realizacji), bieżących potrzeb. Jako właściciel e-sklepu sam najlepiej znasz potrzeby swoje i Twoich klientów. System ma służyć do rozwoju e-sklepu, jego optymalizacji i dynamicznemu rozwojowi.

Najciekawszą rzeczą jaka może się rozwijać naszym zdaniem to rozszerzona rzeczywistość włączona do sprzedaży internetowej oraz doręczenie przesyłek tego samego dnia. Z pewnością warto śledzić rozwój omawianych wyżej prognoz, by nie zostać w tyle.

Podsumowanie

Najbliższy rok z pewnością nie będzie można nazwać rokiem przełomowym, lecz wiele elementów, które raczkowały w poprzednich latach teraz osiągnąć zadowalający poziom i staną się standardem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *