Spis treści
Nie od dziś wiadomo, że dla wielu firm marketing stanowi bardzo ważną rolę w ich działalności. Jeszcze bardziej istotny jest dla nowych biznesów – ludzie nie wiedząc o usługach danego przedsiębiorstwa nie będą ich kupować, a firma nie będzie mogła się rozwijać. Przyciągnąć klientów można za pomocą odpowiednio skonstruowanej strategii marketingowej. Jak zaplanować działania marketingowe, by przyniosły oczekiwany skutek? Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia strategii marketingowej?
Czym jest strategia marketingowa?
Zacznijmy od samego początku, a mianowicie rozpracowania terminu „strategia marketingowa”. Co oznacza to hasło? Są to wszystkie działania i cele marketingowe danej firmy połączone w jeden kompleksowy plan. Dobra strategia marketingowa pomoże osiągnąć ci zamierzone założenia i trafić do idealnie dopasowanych do twojego biznesu klientów.
Poznaj klienta swojego e-commerce
Skoro wiadomo już czym jest strategia marketingowa dla e-commerce, można przejść do konkretnych działań. Przede wszystkim zdefiniuj do kogo chcesz kierować swój produkt czy usługę. Błędne jest myślenie, że istnieje uniwersalna strategia działań, które można prowadzić i przyniosą one świetne rezultaty, niezależnie od rodzaju działalności. Każde przedsiębiorstwo ma różne wymagania, więc przemyśl kto będzie twoim klientem. Kim są? Ile mają lat? Gdzie żyją?
Jak szukają twojego produktu?
Poznanie odpowiedzi na te pytania przekażą Ci jasne informacje o rozwiązaniach, które pomogą w opracowaniu ukierunkowanej i skutecznej strategii. Źródłem wiedzy o swojej firmie i klientach jest również twoja konkurencja. Warto przyjrzeć się, jak rywale prowadzą swoje interesy, by móc wyciągnąć odpowiednie wnioski. Sprawdź, jak działają podobne firmy i jak się rozwijają, jakie mają mocne i słabe strony, i jak możesz zachęcić ich klientów do swojej firmy.
Zadbaj o wizerunek swojego sklepu
Jak cię widzą tak, cię piszą. To wyrażenie w pełni sprawdza się w przypadku nowych biznesów. Jeśli Twoja strona jest źle zaprojektowana to z pewnością klienci nie będą chętnie dokonywać tam zakupów. Pamiętaj, by zadbać o responsywność witryny, jej przejrzystość, szybkie ładowanie i dobrą nawigację. Sklep musi być czytelny i przyjazny dla użytkownika, bo to właśnie dla nich jest stworzona.
Kampanie reklamowe dla e-commerce
Stwórz kampanie reklamowe na Facebooku i Google, by dotrzeć do większego grona odbiorców. Internet jest najlepszym narzędziem do zwiększania potencjału pod względem liczby osób, które mogą stać się twoimi klientami, dlatego nie zapominaj o promocji online. Jeśli masz pomysł na fanpage to również go utwórz, zadbaj o wartościowy content i utrzymuj kontakt ze swoimi klientami, dzięki czemu zbudujesz zaufanie do własnej marki. Zainwestuj w wartościowych ludzi, którzy są zmotywowani do pracy i będą najlepsi w swoim fachu. W dużej mierze to właśnie od nich zależy, jak potoczą się losy twojej firmy, więc nie oszczędzaj na kapitale ludzkim.
Opracowanie strategii marketingowej dla sklepu internetowego nie jest procesem uniwersalnym, ze względu na wiecznie zmieniające się warunki rynkowe i trendy. Testuj swoje działania i założenia, a kiedy odpowiednio dopasujesz strategię do własnej firmy to z pewnością odniesiesz sukces.
Optymalizacja sklepu internetowego
Rozwijająca się branża e-commerce i coraz większa konkurencja wymaga od właściciela sklepu internetowego dobrego przygotowania witryny pod sprzedaż. Główną rolę odgrywa w tym optymalizacja sklepu internetowego. Zwiększy ona nie tylko widoczność sklepu w wyszukiwarkach, ale też poprawi sprzedaż i marketing, a co za tym idzie, zwiększy szansę e-sklepu na sukces! Obecnie na rynku dostępnych jest wiele darmowych narzędzi optymalizujących, które pomogą uzyskać oczekiwane efekty! Większość wymaga jedynie zaangażowania i czasu – oto kilka z nich.
Optymalizacja sprzedaży – działania SEO
Dla sukcesu sklepu internetowego ważne są prawidłowe działania SEO, jak m.in. optymalizacja kodu e-sklepu, jego treści, unikalność tekstów, zdobywanie linków, content marketing. Optymalizacja strony internetowej pozwoli zwiększyć ruch w e-sklepie poprzez wyższe pozycje w wyszukiwarkach, a to z kolei ma wygenerować większą sprzedaż. Organiczny ruch w sklepie internetowych jest darmowy, wystarczy poświęcić SEO więcej uwagi i czasu, a efekty w postaci zwiększonej sprzedaży będą gwarantowane.
Optymalizacja produktu
Prawidłowo przygotowane karty produktowe zachęcą klienta do skorzystania z oferty sklepu internetowego, ale będą też wysoko indeksowane przez wyszukiwarki. Należy zadbać adres URL, nazwę i nagłówek produktu, co wpłynie na skuteczne pozycjonowanie e-sklepu. Istotny jest również opis produktów. Unikalny i atrakcyjny ma „sprzedać” produkt. Pomocne w tym są narzędzia sprawdzające oryginalność tekstów. Warto zadbać również o przejrzystość i dobrej jakości grafikę produktów, co z pewnością spełni oczekiwania klientów.
Optymalizacja treści w e-commerce
Polega na zapełnieniu witryny pożyteczną, ale przede wszystkim oryginalną, nieduplikowaną treścią. To nie tylko opisy produktów, ale też prowadzenie bloga, pisanie artykułów i doradzanie klientom. Duże znaczenie ma zawarcie w treści słów kluczowych. Na rynku dostępne są darmowe narzędzia, które pomogą wyszukać odpowiednich fraz. Kopiowanie treści, bądź co gorsza ich brak na stronie z pewnością nie wpłynie pozytywnie ani na klienta ani na widoczność e-sklepu.
Marketing i promocja e-commerce
Obecnie możliwości darmowego marketingu jest mnóstwo. Pozycjonowanie i widoczność w wyszukiwarkach to z pewnością jedna z metod promocji sklepu internetowego. Dobrą reklamą jest również prowadzenie bloga tematycznego czy zaistnienie w social mediach. Dostępne są darmowe programy, które umożliwiają zarządzanie wszystkimi kontami jednocześnie, skupiając profile w jednym miejscu. Coraz większą popularność zdobywa marketing automation, który tworzy spersonalizowaną reklamę danego produktu i kieruje ją do osób, które oglądały go w sklepie internetowym. Z podstawowych usług z zakresu automatycznego marketingu można korzystać bezpłatnie.
Szybkość działania e–sklepu
Aby zatrzymać klienta w swoim sklepie internetowym, trzeba zapewnić mu szybkie i sprawne zakupy. Długie ładowanie strony internetowej sklepu spowoduje, że użytkownik z niej zrezygnuje. Dlatego warto popracować nad optymalizacją sklepu internetowego pod kątem szybkości ładowania, zadbać o prawidłowe ustawienia serwera, porządek w kodzie HTML, odpowiedni hosting i oprogramowanie.