Systemy wspierające e-commerce

Systemy wspierające e-commerce

E-commerce to sektor cieszący się coraz większą popularnością, generujący z roku na rok coraz większe przychody finansowe. W dobie rozwoju technologii, rosnącej penetracji Internetu i kanałów mobile – coraz więcej użytkowników dokonuje zakupów online. Z drugiej strony, rynek e-sklepów jest coraz bardziej konkurencyjny. Aby zwiększyć efektywność e-sklepu warto wdrożyć systemy wspierające sprzedaż i rozwój naszego e-sklepu.

Na globalnym, europejskim czy lokalnym rynku e-commerce dostępna jest cała masa systemów e-commerce. Możemy je podzielić na dwie podstawowe kategorie:

  • systemy supportujące sprzedaż i marketing (włączając także systemy analityczne)
  • systemy stricte technologiczne (dedykowane oprogramowanie, platformy IT, systemy analityki biznesowej, porównywarki cenowe).

Na każdym kroku e-biznes wspierany jest przez aplikacje webowe oraz mobilne, które umożliwiają dostęp do zasobów oraz wymianę informacji.

 

–>TRENDY W E-COMMERCE W 2018<–

 Jak mierzyć efektywność?

Zacznijmy od marketingu i sprzedaży, a dokładnie pomiarze efektywności. Podstawowym narzędziem do analizy efektywności naszych działań jest Google Analytics. Nieodzowny system dla każdego e-komersiaka. Google Analytics oferuje nieocenione, bezpłatne funkcjonalności: analiza ruchu na stronie (www, mobile), monitoring zachowania użytkownika i jego ścieżki zakupowej, przyczyny porzucenia koszyka zakupowego, analiza efektywności działań marketingowych, SEO. Warto skorzystać z polskich narzędzi, takich jak Sotrender czy Brand24. Sotrender to narzędzie, które oferuje analitykę profili na Facebooku, YouTube i Twitterze. Aplikacja interpretuje analizowane dane i udziela porad, dzięki którym zwiększysz swoją efektywność w social media. Mierzone wskaźniki: zasięg, zaangażowanie, efektywność poszczególnych komunikatów. Brand24 pozwala na monitorowanie wzmianek o firmie Internecie: forach dyskusyjnych, blogach, serwisach branżowych, newsach, komunikacji PR, wiadomościach, Social Media.

Nie zapomnij o automatyzacji

Wsparciu sprzedaży i marketingu w e-commerce służą także konkretnie systemy z kategorii marketing automation. Przykładem takiego systemu może być MrTarget. System umożliwia między innymi: integrację wielu kanałów on-line w czasie rzeczywistym (SEM, Social Media, E-mail marketing), koordynację płatności programów efektywnościowych dla sklepów on-line (modelowanie atrybucji konwersji). Dzięki procesowi automatyzacji  jesteśmy w stanie precyzyjnie docierać do osób zainteresowanych ofertą naszego e-sklepu, ze spersonalizowanym komunikatem i odpowiednio dostosowaną ofertą handlową. Marketing automation pomaga także w szybkim czasie wyeliminować ewentualne błędy i poprawić konwersję koszyka zakupowego (wzrost wartości transakcji). Kolejny przykładowy system, SALESmanago Marketing Automation zapewnia proste w obsłudze rozwiązania, które na nowo definiują sposób wykorzystywania tradycyjnych narzędzi marketingowych. System pozwala na integrację działań multichannel: wysyłkę predefiniowanych ofert marketingowych, automatycznie personalizowane SMSy, aplikacje mobilne z dynamicznie dopasowanymi treściami i powiadomieniami, call center i systemy sprzedaży bezpośredniej. Systemy z kategorii marketing automation pozwalają na zaawansowaną analizę i przetwarzanie danych z kilku żródeł (CRM, ERP) na podstawie takich wskaźników, jak: wartość zakupu, data transakcji, częstotliwość wizyty na stronie.

Wykorzystaj platformę CRM, ERP

Wspomniałem powyżej o wspierających e-commerce platformach IT. Do kategorii tej zaliczyć można między innymi systemy CRM (Customer Relationship Management). Oprogramowanie CRM to technologia wspomagająca zarządzanie relacjami z klientami. Tego typu system umożliwia gromadzenie informacji o klientach, partnerach, dostawcach. Dzięki takiemu rozwiązaniu w łatwy sposób można sprawdzić historię klienta, zarządzać korespondencją, zwiększyć konwersję leadów sprzedażowych, zorganizować pracę handlowców. Przykładowe systemy dostępne na polskim rynku, to: GoNetCRM, GetBase, AuraBusiness, Comarch.

Odrębna kategoria to platformy ERP. Systemy informatyczne ERP (Enterprise Resource Planning – czyli Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa) to informatyczne systemy aplikacji, które pozwalają zintegrować wszystkie procesy zachodzące w e-firmie. Systemy klasy ERP umożliwiają optymalizację pracy i efektywność działania: zarządzanie zasobami ludzkimi, logistyka, stany magazynowe, łańcuch dostaw, kontakty z producentami. Tego typu zaawansowane systemy oferują między innymi: Asseco, Comarch. To systemy przeznaczone raczej dla e-sklepów działających na wielką skalę, generujących wielkie obroty finansowe.

Wybór odpowiedniego systemu dla naszego sklepu zależny jest od wielu czynników: wielkości sprzedaży, wskaźników KPI (cele do realizacji), bieżących potrzeb. Jako właściciel e-sklepu sam najlepiej znasz potrzeby swoje i Twoich klientów. System ma służyć do rozwoju e-sklepu, jego optymalizacji i dynamicznemu rozwojowi.

Moderator

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *