Tworząc stronę internetową, często nie zastanawiasz się nad znaczeniem takiego elementu jak stopka. Tymczasem, można w niej umieścić wiele przydatnych informacji, które poprawią ogólny user experience całej witryny. Jeśli nie masz pomysłu, co w niej umieścić, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka propozycji.
Stopka strony internetowej – co to jest?
Zmieniają sie trendy w webdesignie, ale dobra strona internetowa zawsze będzie składać się z trzech głównych części, takich jak:
- header (nagłówek) – zawierający logo, menu, informacje kontaktowe,
- body (treść) – zasadnicza część strony internetowej z najważniejszym contentem,
- footer (stopka) – znajduje się na dole strony i może być powtórzeniem niektórych informacji znajdujących się wyżej – above the fold.
Stopka strony internetowej powiela się zwykle na wszystkich podstronach w obrębie serwisu. Najczęściej są tam umieszczane takie informacje jak dane kontaktowe firmy czy widżety do social mediów. Tymczasem to nie jedyne możliwości, dlatego już na etapie tworzenia strony www, warto uwzględnić projekt tego wydawałoby się mało istotnego elementu.
Dlaczego stopka na stronie jest ważna?
O tym, że stopka na stronie jest ważna, świadczą również badania. Jedno z nich przeprowadzone przez Chartbeat wskazało, że wbrew pozorom użytkownicy spędzają więcej czasu na przewijaniu strony w dół, niż można by się spodziewać. Taką tendencję obserwuje się przy stronach mających 1200 pikseli “długości” lub składają się z 2 ekranów w dół, z czego każdy ma 700 pikseli wysokości.
Co więcej, część marek zauważyła wręcz 50-procentowy wzrost konwersji po zoptymalizowaniu projektu stopki witryny pod określone cele. Według statystyk Smart Insights prostsza nawigacja dzięki stopce może przyczynić się do wzrostu ok. 16% przychodów z jednego klienta.
Powodami, dla których warto poświęcić więcej uwagi stopce, jest m.in.:
- informacje techniczne i prawne – stopka to dobre miejsce, by pojawiły się tam ważne kwestie dla użytkownika,
- nawigacja – stopka informuje o końcu strony internetowej, dlatego webdeveloperzy czasem umieszczają tam ponownie menu, aby ułatwić poruszanie się po witrynie. Część dodaje na przykład “call to action”. Dobra stopka strony internetowej ułatwia nawigację i zwiększa zaangażowanie użytkowników.
- bezpieczeństwo i zaufanie – stopkę na stronie można również wykorzystać do tego, by zaprezentować certyfikaty i zdobyte przez firmę nagrody, tak aby pokazać ją jako markę godną zaufania.
- SEO – zdania co do wpływu stopki na pozycjonowanie są podzielone, ale z pewnością zastosowanie kilku.
Co umieścić w stopce strony – przykłady
Jak już wspomniano, w stopce strony może pojawić się wiele elementów. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, czego potrzebują Twoi użytkownicy i jaki biznes prowadzisz. I pod tym właśnie kątem powinien być projektowany footer www. Poniżej lista przykładowych składników, które mogą się pojawić się w stopce.
Copyright
Jeżeli chcesz, aby Twoja stopka na stronie internetowej składała się tylko z jednego elementu, to może to być właśnie symbol copyright. Opatrzenie witryny symbolem (©) to podstawa do ochrony prawa autorskiego, choć nie jest to rozwiązanie, które w 100% zapobiegnie takim działaniom. Aby rok przy zapisie copyright automatycznie się aktualizował, wystarczy zastosować fragment kodu.
źródło: uw.edu.pl
Informacje kontaktowe
Dane kontaktowe firmy to już prawdziwe must have w niemal każdej stopce internetowej. Nie jest błędem, jeśli one znaczną ilość miejsca, ponieważ priorytetem jest to, aby klient mógł się szybko skontaktować z firmą.
źródło: ezebra.pl
Logotyp
Footer to dobre miejsce, by pojawił się tam logotyp firmy, dzięki czemu wzrośnie świadomość marki. Warto jednak logo zaprezentować w inny sposób niż w nagłówku, na przykład poprzez zwiększenie rozmiaru czcionki lub załączenie claimu. W tym celu dobrze jest zajrzeć do księgi znaku, gdzie zostały zebrane wszystkie warianty logotypu do wykorzystania.
Widżety do social mediów
Social media to jeden ze sposobów, by klienci lepiej poznali Twoją firmę, ofertę czy usługi. Dlatego obecność widżetów do social mediów to dobra praktyka oraz pretekst, by pozyskać kolejnych followersów. Nic więc dziwnego, że jak podają statystyki, aż 72% stron internetowych umieszcza w stopce odnośniki do mediów społecznościowych.
Ze względu na to, że stopka jest zwykle w ciemniejszym kolorze niż pozostała część strony, można rozważyć, aby była bardziej animowana. Opcja zmiany koloru po najechaniu na ikonkę sprawi, że strona będzie bardziej dynamiczna. Takie rozwiązanie zastosowano m.in. na stronie Mercedesa.
źródło: mercedes-benz.pl
Polityka prywatności
Jeżeli na stronie internetowej są zbierane dane osobowe użytkowników, na przykład poprzez formularz kontaktowy czy newsletter, to koniecznością jest stworzenie odpowiedniej polityki prywatności, która będzie dostępna do wglądu w widocznym miejscu na Twojej witrynie. Przyjęło się, że taki link umieszcza się zwykle w stopce i tam już osoby odwiedzające witryny zaglądają, by go znaleźć. Jeżeli firma posiada większą ilość dokumentów prawnych służących do przetwarzania danych, tak jak na przykład Peugeot, to linki do wszystkich nich mogą znaleźć się w stopce.
źródło: peugeot.pl
Zapis do newslettera
Zamieszczanie zapisu do newslettera w stopce strony to dobry pomysł, ponieważ jest wtedy większe prawdopodobieństwo, że zapisze się na niego użytkownik, któremu naprawdę zależało na otrzymywaniu takiego newslettera, skoro przewinął stronę aż do samego końca. Taką szybką formę zapisu stosuje m.in. sieć Leroy Merlin, gdzie wystarczy podać adres mejlowy i zaznaczyć jedną zgodę. Badania wskazują, że 24% stron ma właśnie zapis na newsletter w stopce.
źródło: leroymerlin.pl
Opis “O nas”
Opis O nas w stopce strony internetowej może być alternatywą dla osobnej podstrony przedstawiającej profil firmy. Takie rozwiązanie sprawdzi się, gdy nie chcesz, aby zwracała ona uwagę kosztem podstrony Oferta. Można również tam zamieścić charakterystykę firmy w pigułce, co wzmocni budowanie świadomości marki.
źródło: bioderma.pl
Login
Stopka na stronie będzie też dobrym miejscem, by umieścić tam login do zalogowania się dla klientów, partnerów lub sprzedawców – może być na przykład w formie odnośnika.
źródło: obi.pl
Wyszukiwarka
Narzędzie wyszukiwania w stopce nie jest tak popularne jak umieszczanie tam pola zapisu na newsletter, to jednak niektóre strony internetowe decydują się na taki krok. W ten sposób użytkownik nie musi scrollować ekranu witryny do góry, aby z powrotem odnaleźć wyszukiwarkę. Warto jednak pamiętać, że wyszukiwarka w stopce powinna być dobrze oznaczona, aby użytkownik bez problemu ją zauważył.
Nagrody i certyfikaty
Znalezienie odpowiedniego miejsca na stronie na nagrody i certyfikaty może być kłopotliwe. Umieszczenie w ich stopce pozwoli nie ingerować w inne podstrony czy sekcje witryny, jednocześnie zawsze będą pod ręką. Dlatego wiele firm tego rodzaju social proof zamieszcza w stopce.
źródło: pkobp.pl
Stopka na stronie internetowej sklepu
Stopka strony internetowej sklepu e-commerce może zawierać jeszcze inne elementy niż typowa witryna. Użytkownicy robiący zakupy online zwykle przechodzą do footera, by znaleźć tam informacje o warunkach dostawy i płatnościach. Coraz częściej takie sklepy ułatwiają użytkownikom dostęp do informacji, gdzie oprócz osobnej podstrony na temat form wysyłki i płatności, zamieszczają w stopce stosowne ikony, które umożliwiają szybki dostęp do informacji. Na poniższym przykładzie można zobaczyć, jak jedna z aptek internetowych przedstawiła w formie ikon dostępne metody płatności (oprócz tego znajduje się link do osobnej podstrony). Ponadto w stopce znaleźć można ikony platform, z których można pobrać aplikacje dla klientów.
źr
źródło: doz.pl
Linki w stopce a SEO
Sitemapa, czyli dodatkowe menu w stopce, to częsta praktyka wielu stron internetowych. Oprócz tego, że ułatwia nawigację i pozwala na umieszczenie większej ilości odnośników niż w menu głównym, to również wspiera w ten sposób proces pozycjonowania. Nawet jeśli linki w stopce są rzadziej klikane, pozostają wskazówką dla robotów Google’a, jak mają indeksować witrynę. Jeden z banków w swojej stopce ma odnośniki do najważniejszych, a tym samym najbardziej wartościowych stron produktowych (screen poniżej).
O ile linki w stopce mogą mieć wpływ na pozycjonowanie, tak należy już uważać ze słowami kluczowymi. Przez wiele lat stopki na stronie internetowej były wręcz przeoptymalizowane, dlatego Google nie traktuje upychanych tam słów kluczowych jako ważnego czynnika rankingowego. Umieszczenie tam najważniejszych 2-3 fraz, np. w krótkim opisie, wydaje się wystarczające.
źródło: credit-agricole.pl
Profesjonalna stopka na stronie internetowej – wskazówki
Projektując stopkę strony internetowej, warto pamiętać o poniższych zasadach:
- responsywność – w związku z ideą mobile first optymalizacja stron internetowych pod kątem urządzeń mobilnych jest jednym z kluczowych działań. Tym bardziej, że użytkownicy smartfonów i tabletów częściej przewijają stronę bezpośrednio w dół, a stopka jest na urządzeniach mobilnych bardziej widoczna niż na desktopie. Zapewnienie responsywności okazuje się obowiązkiem.
- architektura linków – linki w stopce podziel na tematyczne kolumny i każdej nadaj odpowiedni tytuł. Ułatwi to użytkownikowi szybsze odnalezienie się na stronie. Taki trik zastosowano m.in. na stronie credit-agricole.pl.
- design – zadbaj o odpowiedni kontrast kolorystyczny elementów w stopce, tak aby hiperłącza, zapis na newsletter czy wyszukiwarka współgrała z całym projektem graficznym strony.
Stopka na stronie – podsumowanie
Fakt, że stopka strony internetowej znajduje się na dole witryny, nie oznacza wcale, że jest ona bezużyteczna, wręcz przeciwnie. To wartościowa przestrzeń, którą można wykorzystać na zamieszczenie przydatnych informacji, dla których trudno znaleźć właściwe miejsce w innych sekcjach witryny. Dobrze skonstruowana może wpłynąć na SEO czy współczynnik konwersji.