Mobile w e-commerce dlaczego to takie ważne?

ecommerce-mobile

Wszystkie e-firmy dobrze wiedzą, że w 2015 roku firma Google zmieniła zasady wyświetlania witryn w przeglądarkach www i mobile. Zgodnie z koncepcją o groźnie brzmiącej nazwie Mobilegeddon – od 21 kwietnia 2015 roku wszystkie strony muszą być user-friendly. Konkretnie mówiąc, witryny zgodnie z zasadami RWD (Responsive Web Design) mają być dostosowane do urządzeń mobilnych. W przeciwnym wypadku dana strona notuje automatycznie niższe miejsce w rankingu stron mobilnych. Co oczywiście przekłada się na miejsce w ogólnym rankingu stron w przeglądarce. Nikomu chyba specjalnie nie trzeba tłumaczyć co oznacza dobre miejsce w SERP (Search Engine Results Page) – to po prostu miejsce w wynikach wyszukiwania. Przypomnijmy, roboty Google analizują na bieżąco wszystkie strony internetowe. Weryfikują precyzyjnie budowę, zawartość (kontent), oceniają wartość funkcjonalną takiej strony dla użytkowników. Ważna jest oczywiście struktura i budowa strony, struktura linku, kontent jaki prezentujemy, słowa kluczowe, prędkość z jaką otwiera się witryna w przeglądarce, funkcjonalność dla naszych użytkowników.

Google wymusza rewolucję

Google przyznał, że konsekwentnie, od drugiego kwartału 2016 roku, wprowadzane będą zmiany w algorytmie pod kątem oceny jakości strony i spełnienia odpowiednich wymogów technicznych. I tak się właśnie dzieje. Założenie brzmi mniej więcej tak: jeżeli witryna internetowa nie jest poprawnie przygotowana technicznie i nie jest zoptymalizowana do wersji mobilnej, w uśrednionym wyniku algorytmu wyszukiwarki na te same zapytania Google wyświetla na wyższych pozycjach inne strony. Na przykład naszej konkurencji. Oczywiście, przeglądarka nie kieruje się emocjami, nie zna naszej konkurencji. Według źródeł, każdego roku wyszukiwarka Google wprowadza ok. 500 uaktualnień w algorytmie odpowiedzialnym za serwowanie precyzyjnych i dopasowanych rezultatów wyszukiwania. Niektóre update’y algorytmu dotyczą tylko sposobu prezentowania listy wyników wyszukiwania. Inne wpływają na pozycje osiągane przez poszczególne witryny. O tym, na których miejscach wyświetlane są strony w wyszukiwarce Google decyduje ponad 200 czynników rankingowych. Podstawowe kryteria, które maja wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania możemy podzielić na 2 grupy: czynniki związane z treścią na stronie i jej działaniem, czynniki związane z popularnością strony w Internecie.

Na co jeszcze zwracać uwagę?

Algorytm Google widzi po prostu strony, które spełniają wszystkie wymogi i są poprawnie wyświetlane na smartfonach, tabletach. Można więc w pewnym sensie powiedzieć, że strona przygotowana z wymogami Google, jest przez przeglądarkę premiowana. Nie warto zastanawiać się nad potrzebą i ewentualną modyfikacją naszej strony zgodnie z wymaganiami Google. To tendencja, która jest i będzie kontynuowana. Jeżeli ktoś nie jest pewien, czy witryna spełnia wymagania Google, proponujemy weryfikację. Poprawność działania strony można sprawdzić w ramach testu zgodności strony z urządzeniami mobilnymi. Test dostępny jest dla wszystkich pod linkiem: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/. W przypadku komunikatu negatywnego, polecamy skorzystanie z aktualizowanego na bieżąco Przewodnika Google dla webmasterów witryn mobilnych, który opisuje tworzenie i optymalizowanie witryn pod kątem urządzeń mobilnych. Z całą pewnością warto zajrzeć na strony Google. Podane są tam dokładnie wszystkie kryteria, jakie wpływają na finalną ocenę (weryfikację) naszej witryny w trakcie procesu wyszukiwania w przeglądarce. Konieczne jest zwrócenie uwagi, albo od razu optymalizacja takich aspektów, jak: aktualizacja treści na stronie, krótkie opisy produktów, tagi pod zdjęciami, kontent tekstowy, grafika, video. Warto pamiętać o magicznym Page Rank – to jeden z pierwszych algorytmów Google, który analizuje linki między stronami, by ocenić ich trafność. Przy pozycjonowaniu pamiętajmy o linkowaniu. Systematyczne pozyskiwanie dobrej jakości linków gwarantuje dobre efekty SEO. Najlepszym źródłem odnośników są strony zapleczowe, strony o tematyce zbliżonej do strony pozycjonowanej oraz sprawdzone (skuteczne i efektywne) fora internetowe. Cały czas dobre efekty daje umieszczanie wpisów w dedykowanych katalogach. I jeszcze małe przypomnienie: wszystkie działania będą nieefektywne, jeżeli nasza strona nie będzie w swej formule dostosowana do urządzeń mobilnych. Najlepszym narzędziem do sprawdzenia czy strona jest dostosowana dla użytkowników korzystających ze smartfona czy tabletu jest test zgodności z urządzeniami mobilnymi.

Moderator

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *