Kluczowe wskaźniki wydajności, czyli KPI, są idealnym sposobem na porównywanie wyników rzeczywistych z założonymi celami, dlatego też KPI w ecommerce umożliwiają właścicielom sklepów internetowych podejmowanie świadomych decyzji. Jak wybrać najlepsze wskaźniki efektywności dla firmy? Jakie wskaźniki są kluczowe dla sklepu internetowego? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na wszystkie te pytania.
Wskaźniki KPI w e-commerce – jak wybrać?
Dostępnych wskaźników jest mnóstwo, jednak warto wiedzieć, że nie każdy
z nich będzie kluczowym dla sukcesu firmy. Warto skupić się na kilku podstawowych kwestiach podczas wyboru KPI.
Łatwa mierzalność
Wybierz takie wskaźniki, które po prostu jest łatwo zmierzyć. Niech będą one wymierne i zapewnią wgląd w postęp i wyniki, które osiąga firma. Najlepsze wskaźniki są proste do obliczenia, wystarczy tylko dokładnie śledzić dane potrzebne do utworzenia wskaźnika.
Cele biznesowe
Przy dobieraniu KPI w ecommerce liczy się również cel biznesowy działalności, dlatego postaw na wskaźniki mające bezpośredni wpływa na wynik finansowy, wydajność czy strategię biznesową.
Efektywność i przełożenie na rzeczywistość
Pamiętaj, że lepiej wybrać kilka kluczowych wskaźników niż śledzić dziesiątki nieistotnych i niepotrzebnych indeksów. Zdecyduj, które ze wskaźników odzwierciedlają rzeczywistość i są kluczowe dla firmy w danym momencie jej rozwoju.
Dlaczego KPI są ważne w handlu elektronicznym?
Kluczowe wskaźniki są niezwykle istotne podczas procesów podejmowania decyzji. Znając własne wskaźniki efektywności można dokładnie sprecyzować, czy cele biznesowe zostały spełnione i czy wykonana praca została wykonana prawidłowo. Wskaźniki KPI mają również kluczowe znaczenie dla zarządzania wydajnością, zapewniając, że cały zespół firmy pracuje w tym samym kierunku. Indeksy i ich odpowiednia interpretacja zapewniają obiektywizm oraz zrozumienie działalności, dlatego podjęte decyzje mogą być świadome i strategiczne.
Najważniejsze wskaźniki KPI w e-commerce
Na koniec kilka najważniejszych KPI dla handlu elektronicznego.
Porzucenie koszyka
To najbardziej istotny według wielu osób wskaźnik w e-commerce. Powinien być na niskim poziomie, a każdy wzrost może oznaczać błędy, niejasności, ukryte koszta itp. Warto głęboko analizować porzucone koszyki, gdyż pozwalają lepiej zrozumieć kupujących.
Współczynnik konwersji
Ten KPI dostarcza informacji jak skuteczne są Twoje strony docelowe i czy zachęcają do kupowania produktów. Najlepiej, gdy wynik będzie jak najwyższy – spadki mogą świadczyć o problemach.
Średnia wartość zamówienia (AOV)
Im wyższe AOV, tym lepiej, jednak warto mieć na uwadze, że średnia wartość zamówienia będzie różna dla różnych branż, dlatego często ciężko podnieść ten wskaźnik.
Źródło ruchu
Jak dotarli do Ciebie klienci? Czy pochodzą z kampanii płatnych? Z jakich urządzeń korzystają? Zrozumienie tych danych pozwoli na lepsze dopasowanie sklepu, kampanii czy oferty dla obecnych i potencjalnych klientów.
Koszt pozyskania klienta
Ile kosztuje Cię klient? Warto śledzić i ten wskaźnik, by wiedzieć, czy środki wydane na marketing i działania promocyjne przynoszą zamierzony efekt.