Sklep internetowy, żeby sprzedawać, musi mieć użytkowników. To często kluczowy problem, szczególnie na początku działalności e-commerce – w jaki sposób sprowadzić wartościowy, konwertujący ruch do sklepu internetowego? Jakie kanały i płatne działania wykorzystać? Poniżej kilka popularnych i skutecznych metod.
Kanał pozyskiwania klientów nr.1 – Seo
Walka o wysoką pozycję w wyszukiwarkach na popularne frazy to standard w branży e-commerce od wielu lat. To żadna tajemnica, że te sklepy, które są najwyższej w wynikach wyszukiwania, są najczęściej odwiedzane przez użytkowników. Szczególnie tych, którzy nie do końca ufają reklamom i wybierają organiczne rezultaty. Z kolei im więcej wejść na witrynę sklepową (szczególnie tak świadomych użytkowników), tym większe szanse na konwersje. Niestety pozycjonowanie to długotrwały etap, wymagający cierpliwości.
Kanał pozyskiwania klientów nr.2 – Google Adwords
Promocja sklepu w wyszukiwarkach to także dobry pomysł. Szczególnie, gdy ludzie wyszukują konkretnych fraz, a my jesteśmy w stanie ustawić na nie kampanie. Reklamy Google Adwords wyróżniają się wysokim współczynnikiem konwersji i bardzo dokładnym targetowaniem. Specjalista z łatwością ustawi reklamy na wszystkie kluczowe dla sklepu frazy i optymalnie ustawi stawkę za kliknięcie.
Kanał pozyskiwania klientów nr.3 – Social media
Chodzi tutaj zarówno o działania płatne, jak i o darmowe wykorzystanie social media w kontekście kanału dystrybucji treści. Jedna sprawa to cały panel reklamowy – także pozwala nam dokładnie kierować kampanię, a przy okazji zyskiwać ruch od ściśle targetowanych użytkowników. Druga kwestia to codzienne działania marki na Facebooku czy Instagramie. Gdy marka zbiera regularnie fanów swoimi działaniami, to są oni potencjalnym odbiorcą wszystkich postów, w tym także tych kierujących do sklepu.
Kanał pozyskiwania klientów nr.4 – Porównywarki cenowe
Nie można nie docenić tego kanału. Porównywarki cenowe takie jak Ceneo pozwalają użytkownikom porównać aktualne ceny tego samego towaru w różnych sklepach. Jeśli to Twój wyróżnia się atrakcyjnymi ofertami, to możesz z tego tytułu liczyć na spory ruch zainteresowanych danym modelem czy produktem potencjalnych klientów.
Kanał pozyskiwania klientów nr.5 – Newsletter
Zbudowanie bazy klientów pozwala na wysyłanie mailingu ze specjalnymi, dedykowanymi i spersonalizowanymi ofertami. Dobrze przygotowany newsletter to nie tylko sposób na regularne przypominanie się klientom, ale także na budowanie ruchu, a w rezultacie również sprzedaży. Dlatego warto zbierać w tym celu maile, by później móc aktywizować obecnych i były klientów poprzez regularne mailowanie.
Dywersyfikacja kanałów pozyskiwania klientów
Warto dywersyfikować źródło ruchu i ubezpieczać się na wypadek np. bana w social media. Różnorodne formy pozyskiwania ruchu przełożą się na bezpieczniejszy i prowadzony w bardziej zrównoważony sposób biznes internetowy. Stawianie wszystkiego na jedną kartę jest mało rozsądnym rozwiązaniem.
Koniec końców powinno się optymalizować te źródła, które w ostatecznym rozrachunku przenoszą się na najwyższy stopień konwersji. Nie należy jednak całkowicie rezygnować także z tych słabiej konwertujących, a regularnie je dopracowywać i walczyć o jak najwyższą sprzedaż oraz ruch także z tego segmentu.