Jaki jest koszt prowadzenia sklepu internetowego?

koszt prowadzenia sklepu internetowego

Jaki jest koszt utrzymania e-sklepu?

Wielu z nas zadaje sobie pytanie jaki jest realny koszt założenia, a później prowadzenia e-sklepu? Tak naprawdę nie ma to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko uwarunkowane jest kilkoma czynnikami. Samo założenie nie jest specjalnie kosztowne. Jeżeli sklep nie będzie zarabiał, nie utrzymamy firmy ani pracowników. Postaram się wyjaśnić jakie to mniej więcej czynniki.

Przeanalizujemy podstawowe, niezbędne elementy. Praktyka e-commerce pokazuje, że należy z reguły liczyć się z dodatkowymi wartościami:

  • regulaminy,
  • aktualizacje systemu,
  • reklamacje.

Koszty stałe sklepu internetowego

Nie wliczam tutaj sklepowych kosztów typu: rejestracja firmy, bieżące koszty prowadzenia działalności, opłaty administracyjno-skarbowe, ZUS, wynajęcia biura, koszty zatrudnienia pracownika. Jak donosi serwis Shoplo, według ustawy o swobodzie działalności gospodarczej prowadzenie sprzedaży „w sposób zorganizowany i ciągły” obliguje podatnika do zarejestrowania firmy. Wymaga więc zarejestrowania działalności. Rejestracja firmy nie wymaga opłat – wpis do CEIDG jest darmowy. Od 2015 roku darmowa jest również rejestracja VAT, która wcześniej kosztowała 170 zł. Nowi przedsiębiorcy mają także możliwość skorzystania z niższych, tzw. „preferencyjnych” składek ZUS przez pierwsze pełne 24 miesiące prowadzenia działalności.

Serwer – koszt stały sklepy

Musimy w pierwszej kolejności wybrać serwer. Jeśli nie planujesz założenia strony na jednej z platform stron www typu Blogger, WordPress.com lub sklepowych takich jak Shoper czy też Shoplo to musisz wynająć własny serwer. Nie ma potrzeby posiadania własnego serwera. Koszt wynajęcia serwera dla sklepu to powiedzmy 150 złotych na miesiąc. Przy planach ekspansji zagranicznej, warto zastanowić się nad tzw. serwerem w chmurze (sieć serwerów ustawionych w kilku krajach na świecie). Ceny zaczynają się od 450-500 złotych na rok. Dobrym rozwiązaniem może też być system CDN wspomagający zwykły serwer. Opłaty w zależności zależne od użycia, z reguły 5-10 $ na rok.

Domena

Adres e-sklepu musi mieć swoją domenę, czyli adres. Polskie sklepy internetowe mają w swym adresie końcówkę „pl” lub „com.pl”. Koszt bywa różny. Są oferty promocyjne w cenie 1 złoty rocznie. Po 12 miesiącach koszt wzrasta do 50-100 złotych rocznie.

koszt certyfikatu ssl dla sklepu internetowego

Certyfikat SSL

Jeżeli na witrynie będą realizowane jakieś transakcje finansowe to należy zakupić certyfikat SSL do szyfrowania połączenia. Ceny kształtują się od poziomu 50 złotych rocznie w przypadku najtańszych, ale i najprostszych wersji.

Platforma e-commerce

Według serwisu EcommercePolska, zdecydowana większość – 84 proc. polskich sklepów internetowych korzysta z gotowych systemów, a tylko 16 proc. z nich decyduje się na wdrożenie własnego oprogramowania. Wszystko zależy od skali naszego działania, planu rozwoju i budżetu, jakim dysponujemy. Przykładowo, system taki jak Magento (do pobrania na stronie magento.com) jest dostępny w podstawowej wersji bezpłatnie. Ceny za wykorzystanie platformy Shopify (https://www.shopify.com) zaczynają się od 9 $/ miesiąc, dostęp do wersji nielimitowanej wynosi 179 $/ miesiąc.

Praca nad sklepy to również koszt stały

Bardzo istotna jest wartość towaru, wydatki związane z samym procesem sprzedaży, zwrotami i reklamacjami. Trzeba pamiętać o dostosowaniu naszej witryny do wymagań Google. Coraz więcej Polaków dokonuje zakupów z poziomu smartfona czy tabletu. Strona e-sklepu musi być więc responsywna, dostosowana do świata mobile. Należy jednak pamiętać, że polski użytkownik e-commerce ma do dyspozycji ofertę Allegro i Amazona, który za chwilę będzie działał w Polsce lokalnie. Spora jeszcze część polskich e-komersiaków korzysta ze sklepów zagranicznych. Kierują się takimi czynnikami jak: tańsza i bardziej rozbudowana oferta, wyższa jakość produktów i usług, bezpłatna dostawa, bezpieczeństwo transakcji, polityka reklamami i zwrotu towaru. Coraz więcej firm, wiedząc, że podstawa działania to rozwój, wprowadza opcję ROPO (Research Online, Purchase Offline). Mówiąc w uproszczeniu: użytkownik szuka i zamawia towar online, ale odbiera go osobiście w sklepie stacjonarnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *