E-sklep to obecnie najpopularniejsza opcja handlu z wykorzystaniem internetu. Zakupy online cieszą się dużą popularnością zarówno wśród młodych konsumentów, ale coraz częściej także w gronie tych starszych. To wcale nie takie trudne! Wygoda, oszczędność czasu, nieograniczony asortyment, ale przede wszystkich niższe ceny – to wszystko przyciąga ludzi do kupowania właśnie w sieci. Z wielu korzyści z działania w branży e-commerce czerpią również właściciele firm. Nic dziwnego więc, że coraz więcej sprzedawców decyduje się na biznes w takiej formie. Profesjonalnie przygotowany i umiejętnie prowadzony sklep internetowy, może okazać się nieźle wpływowym interesem. Nawet jeśli pomysł się nie powiedzie, koszty okażą się minimalne. Warto spróbować swoich sił w internecie i założyć własny sklep www.
Dlaczego opłaca się sklep internetowy?
Co w szczególności może zachęcić do wyboru takiej formy sprzedaży? Brak potrzeby posiadania swojego punktu stacjonarnego, a co za tym idzie, brak kosztów związanych z jego utrzymaniem, opłatami za wynajem lokalu czy energię. Niepotrzebny jest nawet własny magazyn, a liczbę pracowników można znacznie ograniczyć. Sprzedawcy, którzy porozumiewają się z klientami także w sieci, zyskują przede wszystkim przewagę wśród konkurencji. To także większa rozpoznawalność marki na rynku. Natomiast przygotowanie promocji i kampanii reklamowych jest łatwiejsze oraz tańsze. Duże korzyści płyną dodatkowo z formy funkcjonowania e-sklepu i jego możliwości:
- działa 24h na dobę i pozwala dokonać zakupu z dowolnego miejsca,
- pozwala umieścić szczegółowy i zachęcający opis każdego towaru, dzięki czemu lepiej można zaprezentować swoją ofertę i trafić w gusta klientów.
Takie dogodności przyciągają kupujących, a to z kolei wpływa na poziom zysków!
Opłaca się bo to proste!
Założenie sklepu internetowego może wydawać się trudne. Nic bardziej mylnego! Co więcej, nie wymaga nawet posiadania specjalnej wiedzy programistycznej. Liczyć się będą umiejętności marketingowe, pomysł oraz wykonanie. Fachowo przygotowany dla nas e-sklep jest już w pełni wyposażony we wszystkie narzędzia niezbędne do prowadzenia sprzedaży. O sukcesie sklepu internetowego decyduje jednak nie tylko jego funkcjonalność, ważny jest także atrakcyjny wygląd, który będzie przyciągać klientów. Stworzenie sklepu w sieci to jednorazowa inwestycja, która może okazać się naprawdę opłacalna. Dlatego zaprojektowanie warto zlecić doświadczonej firmie.
Starannie przygotowanym sklepem internetowym można zarządzać w łatwy i efektywny sposób!
Prowadzenie sklepu z punktu widzenia klienta
E-sklepy są coraz częściej wybierane przez klientów. Zachęca ich niższa cena produktów i wygoda kupowania bez wychodzenia z domu. Wszyscy przecież cenią sobie oszczędność czasu. Bogaty asortyment oraz możliwość zakupu towarów niedostępnych w tradycyjnych sklepach to kolejne dobre strony robienia zakupów przez internet. Można szybko i bez problemu nabyć towar bez konieczności przeszukiwania wszystkich sklepów w okolicy. Klient sam decyduje o formie dostawy i płatności, czy to przelew czy karta kredytowa. Po prostu, wybiera towar, dokonuje płatności i czeka na zamówienie! Ma duże poczucie wygody, ponieważ nie potrzeba wiele, aby skutecznie dokonać zakupu. Zadowolony klient to połowa sukcesu.
E-sklep wspomaga sprzedaż
Z kolei niezdecydowanym nabywcom sieć pomaga w podjęciu decyzji o nabyciu produktu, a samą czynność zakupu dokonują tradycyjnie – w sklepie stacjonarnym. Dlatego posiadanie dodatkowo sklepu internetowego, uzupełniając w ten sposób swoją działalność, pozwala firmie zwrócić na siebie większą uwagę i zainteresować ofertą potencjalnych klientów. Po odwiedzeniu sklepu internetowego istnieje duża szansa, że zainteresowany wybierze się do sklepu stacjonarnego, a tam dokona już zakupu.
Optymistyczna przyszłość e-sklepów
Prawie 15 mln Polaków korzysta z internetu, a ponad połowa (66%) deklaruje, że przynajmniej raz dokonała zakupu w sieci – tak podają wyniki przeprowadzanych badań. Co to oznacza? Fakty mówią same za siebie. Handel za pośrednictwem internetu stale się rozwija, a co najważniejsze jest dochodowy. Liczba klientów znacznie wzrasta, podobnie jak liczba samych sklepów internetowych. Dlatego dużo producentów decyduje się na biznes w sieci, a mimo to specjaliści z branży e-commerce zwracają uwagę, że rynek ten nie jest jeszcze zapełniony. To dobra wiadomość dla początkujących przedsiębiorców. Trzeba jednak pamiętać, że nie każde przedsięwzięcie gwarantuje wysokie przychody. Tylko kompetentnie zarządzane firmy odnoszą sukces.
Aby nie było zbyt kolorowo..
Na co uważać otwierając sklep internetowy?
Myślisz, że stworzenie sklepu internetowego, to najtrudniejsze z tego, co Cię czeka? Nic bardziej mylnego. To dopiero początek budowania prężnie działającego e-commerce. Po drodze czeka mnóstwo zagrożeń, które nieustannie czyhają na Twój sklep internetowy.
Wśród zagrożeń nawet te drobne, z pozoru błahe błędy, mogą doprowadzić do prawdziwej katastrofy – zarówno wizerunkowej, jak i finansowej. Z jakimi zagrożeniami trzeba sobie radzić po drodze do sukcesu w sprzedaż internetowej?
Brak ruchu w sklepie internetowym
Samo stworzenie sklepu w żaden sposób nie przekłada się na ruch. Najpierw trzeba go jeszcze wypromować. Dlatego jeśli chcesz się ograniczyć do samego zbudowania e-commerce, ale nie masz w budżecie środków na jego promocją poprzez Facebook Ads czy Google Ads, to raczej nie osiągniesz sukces. Najpierw trzeba sprowadzić do sklepu potencjalnych konsumentów, a dopiero potem myśleć, jak z czasem przeobrazić ich w wiernych klientów. Sam fakt stworzenia sklepu nie sprawi, że wszyscy będą o nim wiedzieć.
Porzucone koszyki
To zmora marketerów i właścicieli sklepów internetowych. Dlaczego użytkownik dodaje produkt do koszyka, ale ostatecznie go nie kupuje? Często znalezienie odpowiedzi na to pytanie jest niczym Złoty Graal. Gdy już jednak się uda, to korzyści materialne są widoczne na pierwszy rzut oka.
Czasami drobna korekta w ścieżce klienta może całkowicie odmienić tendencje i radykalnie zmniejszyć % porzuconych koszyków. Dlatego też trzeba nieustannie trzymać rękę na pulsie i optymalizować działanie sklepu. Szczególnie pod kątem nawigacji i wygody użytkowników w korzystaniu z witryny sklepowej.
Błąd w cenach
E-commerce jest o tyle specyficznym środowiskiem, że pomyłka o przysłowiowe „jedno zero” może drogo kosztować. Dajmy na to, że wprowadzamy do sklepu luksusowy towar, np. garnitur za 10 000 zł. Zamiast tego, omyłkowo wpisujemy tylko 1 000 zł i produkt jest w sklepie w zaniżonej cenie przez cały dzień. Wielu ludzi już go kupiło, a my mamy dwa rozwiązania – próbować prawnie, na mocy regulaminu rozwiązać problem lub nie ryzykować wizerunkowego kryzysu i przesłać produkt zgodnie z zawartą umową. W obu sytuacjach jest wiele do stracenia.
„Zakupy przez Internet? To nie dla mnie”
Problemem jest także to, że nie wszyscy są tak pozytywnie nastawieni do sklepów internetowych. To szczególnie powszechne wśród starszych ludzi, którzy niechętnie korzystają z usług e-commerce. Decydują się na zakup tylko tych produktów, które mogą realnie dotknąć i zobaczyć. Dlatego w niektórych branżach ograniczenie się tylko do sprzedaży sieciowej jest ogromnym zagrożeniem i ryzykiem dla płynności finansowej.
Choć nastawienie się zmienia, to działanie tylko w oparciu o e-commerce, niekoniecznie musi przełożyć się na sukces także wśród młodszej grupy docelowej. Szczególnie przy znanym modelu ROPO – czyli poszukiwania produktów offline, ale kupowania ich online. To powszechne w branży odzieżowej – wiele osób najpierw chce przymierzyć ubranie, a dopiero potem, gdy sprawdzi je na swoim ciele, dokonać zakupu. Wtedy sklep stacjonarny jest niewątpliwą zaleta i wsparciem internetowego kanału sprzedaży.