Opis WooCommerce
Commersowy dodatek do systemu zarządzania treścią, wordpress, który wydany został w 2011 roku. Doskonale nadaje się do stworzenia prostego sklepu internetowego z niewielką ilością produktów.
Technologia WooCommerce
Podobnie jak Drupal, WordPress oparty jest na licencji Open Source co bezpośrednio wpływa na jego nowoczesność, bezpieczeństwo oraz ogromną ilość dostępnych rozwiązań. Cały system oparty jest o język PHP i funkcjonuje na bazie mysql.
Główne zalety Woocommerce
- Łatwy i intuicyjny w zarządzaniu – zarówno zawartością strony jak i rozbudową systemu, będziemy w prosty sposób sterować z panelu zarządzania treścią. Budowa modułowa sprawia, że system możemy w dowolnym momencie rozbudowywać o nowe dostępne oraz dedykowane funkcjonalności. W WordPressie mamy wiele już gotowych do instalacji możliwości, które pobrać możemy ze strony marki.
- Lekki – przy postawienie na WooCommerce sam system bez dużej ilości dodatków jest dość lekki i nie będziemy musieli wydawać fortuny na serwer by nasza strona działała sprawnie przy większym ruchu. Zakładając oczywiście, że użyjemy Wordpresa zgodnie z jego przeznaczeniem – czyli do prostego/średniozaawansowanego sklepu internetowego jak np.
- Blue Star Coffee Roasters
- Forage and Graze
- Społeczność – to jedna z największych zalet tego systemu, ponieważ dzięki niej możemy liczyć na ogromne wsparcie techniczne, by samemu rozbudowywać nasz system. Tysiące zaangażowanych w proces rozbudowy systemu zapewnia, nowoczesne rozwiązanie, stały nadzór nad bezpieczeństwem systemu oraz rozwijanie oprogramowania o nowe funkcjonalności.
- Darmowe motywy – Do WordPressa istnieje tysiące darmowych oraz płatnych szat graficznych, gotowych do instalacji w naszym sklepie. to spore udogodnienie dla osób z mniejszym budżetem oraz początkujących, którzy nie mają dość środków na dedykowany projekt graficzny. Spora liczba gotowych motywów stoi na dość wysokim poziomie.
Wady Woocommerce
- Wydajność – przy próbie sporego zwiększenia możliwości sklepu, będziemy zmuszeni do instalacji wielu dodatkowych wtyczek, które mogą nadmiernie obciążać łącze oraz spowalniać całą stronę internetową. Problemy z późniejszym rozwojem możemy mieć również, kiedy sklep będzie wymagał zwiększenie możliwości oraz rozbudowy, a od pewnego poziomu zacznie to stawać się na tyle skomplikowane że nieopłacalne. W tych obu przypadkach lepiej sprawdzi się np. Magento, które w standardzie ma znacznie więcej możliwości, które w sklepie na WooCommerce trzeba będzie doinstalowywać.
- Bezpieczeństwo – pomimo, że WordPress poczynił spory postęp pod względem wzrostu zabezpieczenia to nadal może mieć niemałe problemy w tej kwesti. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to warto zwrócić uwagę na jego Open Sourcowego konkurenta jakim jest Drupal Commerce.
- Problemy z integracjami – jest to dość spory problem i ograniczenie ponieważ w dzisiejszych czasach istnieje już sporo dopracowanych systemów zewnętrznych, których nie ma sensu tworzyć w WordPressie, a łatwiej zwyczajnie zintegrować. np. systemy do newslettera, fakturowania. itp.
- Import – problemy zaczynają się przy próbie importu produktów do bazy a co gorsza ich aktualizacja większe ilości zajmują sporo czasu.
Przykładowe wdrożenia systemu WooCommerce
Panel administracyjny WooCommerce
Sklep na WooCommerce? Podsumowanie
WordPress to jeden z najpopularniejszych CMS-ów na świecie posiadający ogromną liczbę gotowych do instalacji rozwiązań, lecz jego wtyczka WooCommerce to jedynie kolejny dodatek, który tylko dodaje temu systemowi do zarządzania treścią pewne funkcje pozwalające na sprzedaż w internecie, lecz nigdy nie będzie platformą sprzedażową jak np. Magento, które powstało w jednym celu – sprzedaży internetowej.
Z WooCommerce opłaca się tworzyć proste sklepy, bez skomplikowanych funkcjonalności. Chcąc tworzyć coś większego przy użycie tego skryptu możemy napotkać na wiele problemów.